28 september Nieuw Amsterdams Peil
Morton Feldman: Piano, violin, viola, cello.
Wanneer het op de aard van zijn late composities aankwam, sprak Morton Feldman graag over ‘landschappen in de tijd’. Tijdens een lezing in Middelburg eind jaren tachtig zei hij daarover: ‘Mijn stukken zijn niet lang, de meeste zijn zelfs te kort. Analytisch gezien zijn mijn stukken misschien lang, maar als je ernaar luistert, lijken ze te horen bij het landschap van tijd dat ik breng.’ Dit citaat gaat zeker op voor Feldmans laatst voltooide compositie Piano, Violin, Viola and Cello (1987). In vergelijking met eerdere stukken zoals het Tweede Strijkkwartet (1983) en For Philip Guston (1984), die beide meer dan drie uur duren, is dit atypische pianokwartet van bijna tachtig minuten een relatief kort werk. In dit stuk kwam Feldman tot een laatste verfijning van zijn componeermethode, die het midden houdt tussen herhaling en variatie. Het is muziek zonder contrasten; er zijn geen climaxen, geen melodieën en geen polyfonie. Bovendien speelt alles zich af binnen een relatief klein toonbereik. Maar juist binnen deze begrenzingen roept Feldmans muziek een enorm gevoel van sereniteit en tijdloosheid op. ‘Feldmans stukken beginnen niet echt en eindigen niet’, aldus een treffende karakterisering van pianist Steffen Schleiermacher in het cd-boekje. ‘In plaats daarvan verschijnen ze kortstondig uit de eeuwigheid [...] om terug te keren naar de stilte waaruit ze vandaan kwamen.’ (JWvR)
22 juni 2024, 19.30: TAMUZ met Schubert en Onslow
If I were a rich man... de droom van een arme jood is alledaagse werkelijkheid geworden voor ons. Wij hebben alles waar hij van droomde. En daarbij beseffen wij dat er meer is dan materie. Wij koesteren onze vrijheid, onze vriendschappen, onze natuur, onze schone kunsten... Wij hebben de Mattheus Passion, Beethoven's Negende, de Sacre du Printemps... alleen al op muzikaal gebied kunnen wij onze rijkdom nauwelijks torsen.
Zo is daar ook het Strijkkwintet in C van Franz Schubert. Op duizelingwekkende hoogte torent dit wonder van muzikale welsprekendheid overal bovenuit. Maar ook de veel minder bekende kwintetten van tijdgenoot George Onslow maken deel uit van die schat. Onslow schreef er 34, en Schubert schijnt er voor zijn beroemdere kwintet veel aan te hebben ontleend. Beethoven en Schubert waren onder zijn bewonderaars, en Mendelssohn en Schumann stelde hem op gelijke hoogte met Haydn, Mozart en Beethoven
Ensemble TAMUZ werd 7 jaar geleden in Berlijn opgericht om vooral de 19de-eeuwse, romantische muziek op een radicaal nieuwe manier te gaan benaderen. Vanuit een grondig onderzoek naar de tradities en smaak van die tijd, en tussen de regels door lezend, wil het ensemble komen tot uitvoeringen die zowel respectvol als heel expressief en persoonlijk zijn. Ze zoeken daarbij heel direct contact met hun publiek en spelen midden tussen hun gehoor waar mogelijk
Wat dit jonge ensemble daarmee bereikt is betoverend. Een stromende, ongekunstelde expressiviteit en avontuurlijkheid, een spelen met klank, en een vrije en onbevangen omgang met ook het heel bekende repertoire. Zeer warm aanbevolen.
1 juni 2024: Joe Puglia's tijdelijk pianotrio met Ellen Corver en Örs Köszeghy
Programma:
Ernest Bloch (1880-1959): Three Nocturnes voor Piano Trio (1924)
I. Andante
II. Andante quieto
III. Tempestoso
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Piano Trio No. 3 in c klein, Op. 1, No. 3
I. Allegro con brio
II. Andante cantabile con variazioni
III. Menuetto. Quasi allegro
IV. Finale. Prestissimo
pauze
Johannes Brahms (1833-1897): Piano Trio No. 2 in C groot, Op. 87
I. Allegro
II. Andante con moto (Tema con variazioni)
III. Scherzo. Presto - Trio. Poco meno presto
IV. Finale. Allegro giocoso
Za. 11 mei: DUDOK
SAMEN MET U
Het woord spelen interpreteren we in de meest letterlijke zin. We benaderen muziek als spel, dat we samen met ons publiek spelen. Want hoezeer wij ons ook in een stuk verdiepen, de muziek krijgt pas betekenis in de beleving van de luisteraar. Mét u komt de muziek, van Palestrina tot Ligeti, op een unieke manier tot leven.
Om die beleving tijdens en rondom onze concerten te versterken, bieden we een aantal extra’s aan. We vertellen over onze persoonlijke connectie met de stukken die we spelen, om zo uw luisterervaring te verdiepen. We laten elk jaar een essay schrijven door een beroemde auteur over het werk dat voor ons in dat jaar centraal staat. Anna Enquist schreef voor ons over Haydn, en Jan Brokken over Brahms. Ook brengen we sinds 2015 bijna jaarlijks een nieuw album uit met ons favoriete repertoire. Daarnaast maakten we de podcast-serie Muziekverhalen, en delen we graag muziek die ons inspireert via online playlists.
SPELEN MET NOTEN
We houden het strijkkwartet ook levend door regelmatig componisten uit te nodigen om een nieuw stuk te schrijven. Composities van Theo Loevendie, Peter Vigh, Max Knigge en Joey Roukens zijn ons op het lijf geschreven.
We arrangeren ook zelf muziek die oorspronkelijk niet voor strijkkwartet geschreven is; van vocale werken uit de Renaissance en orkestrale barokmuziek tot jazz en muziek uit de Balkan. Bekijk onze arrangementen in de videoserie Signature Sessions hieronder (met nog méér op ons ons YouTube-kanaal of download gratis de bladmuziek om de bewerkingen zelf te spelen!
ONZE VOLLEDIGE BIOGRAFIE
Benieuwd in welke zalen we wereldwijd welkom waren, welke prijzen we wonnen, welke (wereld)premières we speelden en wat er verder op ons repertoire staat? Onze downloadable biografie bevat alle informatie.
Za. 13 april: De Hemel op Aarde
Mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters zetten zich in met hun Medtner project voor het vergroten van de bekendheid van muziek van de Russische componist Nikolai Medtner (1880 – 1951), met name zijn liederen.
Zij geven concerten en maken registraties van zijn integrale lied repertoire – bestaande uit meer dan 100 liederen – die ze uitbrengen op een unieke serie CD’s.
Medtner’s muziek openbaart andere en volstrekt eigen werelden. Hij is een architect die met klank diamanten weet te slijpen. Profetisch, integer, eigenwijs, verstild, wild en stuurs de essensie van zijn waarheid onderzoekt. En daarmee een nieuwe, persoonlijke en pure schoonheid weet te creëren.
De eerste vier uitgaven van de CD’s werden met veel succes ontvangen door de pers en publiek. Men spreekt van een ‘triomf’ en roemt de overtuigende wijze waarop de muziek wordt benaderd en uitgevoerd.
De eerste CD ‘Incantation’ won in september 2021 de belangrijkste Russische muziekprijs Pure Sound Award. Pure Sound Award wordt uitgereikt door de Russische Muziek Unie voor de beste opname van de Russische muziek. Onze CD won de prijs in de categorie ‘Vocale Kamermuziek’.