programma-informatie

Za. 16 maart, 19.30 uur:
J.S. BACH: JOHANNES PASSION

Solisten:

Tigran Matinyan Evangelist
Pieter Hendriks Christus
Wendeline van Houten Sopraan
Talitha van der Spek Alt
Jeroen Helder Tenor
Vincent Berger
Bas

Barokensemble en Koor Eik en Linde o.l.v. Henk Verhoef, orgel

De passiemuziek bij het evangelie van Johannes is een van de grote meesterwerken van Bach die ieder jaar weer vele malen worden uitgevoerd: in concertzalen en kerken, groot en klein, beroemd en bescheiden, door het hele land verspreid. In de weken voor Pasen gaan jong en oud, arm en rijk, hoofd- en handwerkers, gelovigen en sceptici, eendrachtig ter kerke of naar de concertzaal om zich over te geven aan het aangrijpende verhaal van de uitlevering, de marteling en de dood van Jezus van Nazareth. En aan de muziek, die met het verhaal samenvloeit tot een groots monument voor wat mensen wel en niet vermogen.
Speciaal voor die kleine kerken, maar ook uit muzikale overwegingen, voert Eik en Linde de Johannes uit met een zo licht mogelijke instrumentale bezetting en een kamerkoor. Het lijnenspel van de instrumentale en vocale stemmen wordt helderder, transparanter, en de subtiliteiten van de barokke speelwijzen komen beter tot hun recht in deze kleinschalige maar niet minder indrukwekkende uitvoering.


Za. 17 februari, 20.00 uur:
ARPEGGIONE

Ketevan Roinishvili, cello
Vera Kooper, piano


Programma:

Ludwig van Beethoven: 7 Variaties op “Bei Männern, welche Liebe fühlen” (Zauberflöte), WoO46

Lera Auerbach: Cello Sonate No. 1, Op. 69
I.  Allegro moderato
II. Lament. Adagio
III. Allegro assai
IV. Con estrema intensitá

---- pauze ----

Franz Schubert: Sonate voor Arpeggione en Piano in a-klein, D. 821
I. Allegro moderato
II. Adagio in E major
III. Allegretto in A major

Op Youtube staan mooie opnamen van Beethoven, Schubert en Auerbach

De arpeggione, ook wel guitare d’amourguitarre-violoncell of bowed guitar genoemd, is volgens de meeste bronnen in 1823 ontworpen door de Weense gitaarbouwer Johann Georg Staufer (1778-1853).
De term bowed guitar was eigenlijk geen slechte benaming, omdat het instrument enkele belangrijke vormkenmerken van de gitaar verenigt met de gestreken speelwijze van de vioolfamilie (zie onder). De term guitare d’amour is natuurlijk de mooiste: zoals bij de viola d’amore of de oboe d’amore verwijst hij naar de zachte, soms klagende klank. Maar de term die de geschiedenis heeft behouden is arpeggione. Staufer noemde zijn creatie zo omdat een van de belangrijkste eigenschappen van dit instrument het spelen van gebroken akkoorden was. (Het Italiaanse woord arpeggio betekent gebroken akkoord.) Vanaf 1871 werd de naam arpeggione de meest gebruikte. Dit was een gevolg van de publicatie in dat jaar van de populaire arpeggione-sonate uit 1824 van Schubert.

Ketevan Roinishvili

Ketevan Roinishvili komt uit een muzikale familie in Tbilisi (Georgië). Ketevan studeerde aan het Muziek Gymnasium bij Professor Mikheil Khoshtaria tot 2005 en werd aangenomen op het Conservatorium van Tbilisi, waar zij tot augustus 2008 studeerde bij Professor Tamara Gabarashvili. Zij sloot haar bachelor af onder leiding van Dmitri Ferschtman en haar masterexamen onder leiding van Floris Mijnders. Ook studeerde zij in Wenen bij Professor Reinhard Latzko. Ketevan sloot haar examens af met de hoogst mogelijke onderscheiding.

Ketevan won diverse nationale en internationale prijzen waaronder het Georgisch nationaal concours en het Servais international concours. Zij werkte samen met musici als Maria Milstein, Dmitri Ferschtman, en Natalia Gutman. Ook soleerde zij met diverse orkesten en werkte samen met dirigenten als Adrian Prabava en Cem Mansur.  Ketevan treedt regelmatig op in binnen- en buitenland, onder andere in het kader van  het Dutch Classical Talent Concours en de ‘Servais Society'. In november 2016 speelde Ketevan in het kader van de New Masters on Tour. Samen met pianist Daniël Kool zal zij spelen in Texel (Hervormde Kerk), Zwolle (Odeon), Amsterdam (Concertgebouw) en Bratislava (Slovak Philharmonic). Ketevan gaf concerten en tournees in Nederland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland, Rusland, Georgië en België.

De Russische dirigent Lev Markiz en de ‘Stichting vrienden van het Conservatorium van Tbilisi’ maakten het mogelijk voor Ketevan om in Nederland te komen studeren. Met hun hulp was het ook mogelijk haar huidige cello aan te schaffen. Haar strijkstok is een ‘Fetique’ in bruikleen van het Nationaal Instrumentenfonds (NMF).  

www.ketevanroinishvili.com


Vera Kooper
De Nederlandse pianiste Vera Kooper wordt beschreven als een sensitief en expressief musicus, met een indrukwekkende techniek en gepassioneerde toewijding.

In 2013 was Vera mede-oprichter van het Delta Piano Trio, met violist Gerard Spronk en celliste Irene Enzlin. Het trio won talloze prijzen, waaronder in 2020 de "Anton Kersjesprijs”, en trad veelvuldig op in Europa, Rusland, Israël, China, Korea, Indonesië en de VS.

De debuut-cd van het trio, met pianotrio’s van Taneyev en Borodin, alsmede hun tweede cd “The Mirror with Three Faces“, met werken van Lera Auerbach en Dmitri Sjostakovitsj en hun meest recente opname “Origin“, in 2022 uitgebracht bij Challenge Classics, ontvingen uitstekende kritieken in toonaangevende vakbladen als Diapason, BBC Music Magazine, Gramophone, de NRC en Luister.

In 2020 bracht Vera haar eerste solo-CD uit, "Hope", met werken van Ludwig van Beethoven en John Corigliano. Daarnaast maakte ze in 2021 een uitgebreide tournee door Nederland met Floris Kortie en de voorstelling "Het jaar 250 na Beethoven”, een theaterproductie over het leven en de pianosonates van Ludwig van Beethoven. Onlangs maakte Vera met klarinettiste Maria du Toit een uitgebreide tournee door Zuid-Afrika.

www.verakooper.com